Wednesday, April 14, 2010

Sejarah Asia Pasifik

Kursus ini meneliti latar belakang sejarah kawasan Asia-Pasifik sejak abad ke enam belas sehingga abad ke dua puluh. Tumpuan perbincangan adalah kepada proses perubahan dan perkembangan di Asia Timur dan di kepulauan Pasifik dari segi politik, ekonomi dan juga kebudayaannya. Di samping itu, perbincangan juga akan ditumpukan kepada aspek kesinambungan pelbagai unsur sosiobudaya, intelektualisme dan sistem kepercayaan tradisional yang terus kekal menjadi teras kebangsaan dan kenegaraan baginegara-negara Asia-Pasifik sehingga kini. Kefahaman tentang perubahan dan kesinambungan dalam proses sejarah yang dilalui negara-negara Asia-Pasifik ini amat penting dalam usaha kita untuk memahami fenomina kebangkitan Asia-Pasifik sebagai sebuah kawasan ekonomi yang dominan pada penghujung abad ke dua puluh.

Rujukan

Clyde, P.H. & Beers. F. 1976. The Far East: A history of western impact and Eastern responses, 1830 1975. New Delhi: Prentice-Hall of India.

Fairbank, K., Reischauer, O. & Craig. M.G. 1978. East Asia: Tradition and transformation. Boston: Houghton Mifflin Company.

Hofheinz, Jr. & Calder, K. 1982. The East Asia edge: Why the entire region is overtaking the West in technology exports and management. New York: Basic Book.

Mackeras, C. (ed.), 1997. Eastern Asia: An introduction to history. Melbourne: Longman.

Steinberg, D.J. et.al. 1979. In search of Southeast Asia: A modern history. Sydney: Allen & Unwin.

Khidmat Menaip Assignment kerana kesuntukan masa, kekurangan buku rujukan dan takde idea Klik Sini or dapatkan contoh Assignment di Sini

0 comments:

Post a Comment

 

Copyright © 2012 Straightbrain Radar Design by Free CSS Templates | Blogger Theme by BTDesigner | Powered by Blogger