Wednesday, December 8, 2010

Pembangunan Politik Malaysia

1. Dengan merujuk kepada hubungan di antara kerajaan persekutuan dengan kerajaan-kerajaan negeri yang dikuasai Pakatan Rakyat sejak pilihanraya umum Mac 2008, analisiskan sejauh mana demokrasi federalisme yang matang masih dibayangi oleh faktor-faktor primordial yang mewarnai hubungan kaum di Malaysia. 

2. Organisasi bukan kerajaan (NGO) merupakan saluran penyertaan politik yang penting dalam masyarakat sivil di Malaysia. Melalui kajian kes ke atas sekurang-kurangnya sebuah NGO yang aktif, bincangkan peranan dan sumbangan NGO terhadap pembangunan politik di Malaysia. 

3. Dengan merujuk kepada perkembangan sekurang-kurangnya dua parti politik multi-etnik di Malaysia (contohnya, Parti Keadilan Rakyat, Parti Tindakan Demokratik, Parti Gerakan Rakyat Malaysia, Parti Progresif Rakyat), bincangkan peranan politik bukan perkauman atau merentasi batas perkauman di dalam mencorakkan pembangunan politik Malaysia dalam sedekad kebelakangan ini.

Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama setiap semester.

Sekiranya anda semua berasa pening sebab dah takdea idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan. Anda boleh terus ke SINI untuk mendapatkan khidmat membuat tugasan atau ke SINI untuk mendapatkan contoh tugasan terdahulu sebagai rujukan.

0 comments:

Post a Comment

 

Copyright © 2012 Straightbrain Radar Design by Free CSS Templates | Blogger Theme by BTDesigner | Powered by Blogger