Monday, April 30, 2012

Kedatangan dan Pertapakan British di India.

Terangkan faktor-faktor yang mempengaruhi kehadiran British di India pada abad ke-19. 

Pengenalan 

Sebelum membincangkan faktor-faktor yang mempengaruhi kehadiran British ke India pada abad ke-19 terlebih dahulu mari kita lihat secara sepintas lalu tentang latar belakang negara India sebelum kedatangan British. India merupaka sebuah negara yang mempunyai perkembangan ekonomi yang pesat. 

Oleh itu, penjajahan di India telah berlaku sebelum abad ke-19 lagi. Ini kerana pada abad ke-18 kekuasaan dan empayar Moghul telah mengalami kejatuhan. Kejatuhan ini telah memberi kesempatan kepada pihak British secara beransur-ansur menguasai India secara langsung dan tidak langsung. Kejayaan british dalam perang Plassey 1757 dan perang Buxar 1764 menandakan permulaan sejarah penjajahan British di India.


Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama setiap semester.

Sekiranya anda semua berasa pening sebab dah takdea idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan. Anda boleh terus ke SINI untuk mendapatkan tips membuat tugasan atau ke SINI untuk mendapatkan contoh tugasan terdahulu sebagai rujukan.

0 comments:

Post a Comment

 

Copyright © 2012 Straightbrain Radar Design by Free CSS Templates | Blogger Theme by BTDesigner | Powered by Blogger