Tuesday, April 3, 2012

Kenegaraan

1. Kedatangan Islam ke Alam Melayu telah mengubah worldview masyarakat Melayu dalam pelbagai aspek. Bincangkan. 

2. Sejauh manakah anda berpendapat bahawa penjajahan British telah memberikan kesan yang cukup mendalam di negara ini. 

3. Terdapat sejarawan yang menyatakan bahawa British sebenarnya tidak menjajah negara ini. Sejauhmanakah anda bersetuju dengan pernyataan ini. 

4. Perlembagaan merupakan asas penting dalam penubuhan sesebuah negara. Bincangkan. 

5. Pada pendapat anda, adakah pendekatan 1Malaysia hari ini mampu untuk menyatukan masyarakat yang berbilang bangsa di negara ini. 

6. Matlamat utama Wawasan 2020 adalah untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara maju dengan identitinya yang tersendiri. Pada pandangan anda sejauh manakah matlamat tersebut mampu dilaksanakan. 

7. Malaysia merupakan sebuah negara yang mengamalkan sistem pemerintahan yang unik berteraskan demokrasi berparlimen dan raja berperlembagaan. Bincangkan.


Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama setiap semester.

Sekiranya anda semua berasa pening sebab dah takdea idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan. Anda boleh terus ke SINI untuk mendapatkan tips membuat tugasan atau ke SINI untuk mendapatkan contoh tugasan terdahulu sebagai rujukan.

0 comments:

Post a Comment

 

Copyright © 2012 Straightbrain Radar Design by Free CSS Templates | Blogger Theme by BTDesigner | Powered by Blogger