Friday, January 11, 2013

Agama dan Masyarakat

1. Menurut Durkheim, agama berfungsi untuk mengekalkan solidariti dalam masyarakat. Bincangkan idea ini dengan merujuk kepada kebebasan beragama di Malaysia. 

2. Marx mengatakan bahawa agama ialah dadah masyarakat. Bincangkan idea ini. 

3. Agama seringkali digunakan oleh ahli politik untuk meraih undi. Bincangkan bagaimana perkara ini boleh mengugat atau mengukuhkan fungsi agama. 

4. Budaya konsumerisme yang menggunakan agama sebagai kapital dalam pengeluaran produk telah menular dalam masyarakat. Bincangkan bagaimana situasi ini memberi kesan kepada kedudukan agama dalam masyarakat. 

5. Menurut teori evolusi agama, akan ada satu peringkat dogma agama digantikan dengan rasional sains. Bersetujukah anda dengan teori ini? Bincangkan berserta contoh yang sesuai. 

6. Proses sekularisasi yang berlaku memisahkan agama dan pentadbiran politik. Apakah kesan baik dan buruk yang wujud hasil daripada proses ini? 

7. Sejak kebelakangan ini, agama kembali menjadi fakta sosial dalam masyarakat. Apakah faktor yang menyebabkan fenomena ini wujud?.

Tugasan ini sebenarnya kami pernah buat sebelum ini cuma mungkin soalannya diubah-ubah setiap semester. Namun kehendak soalan sebenarnya adalah hampir sama setiap semester.

Sekiranya anda semua berasa pening sebab dah takdea idea, sibuk menguruskan kerja sehingga tidak ada masa untuk membuat tugasan. Anda boleh terus ke SINI untuk mendapatkan tips membuat tugasan atau ke SINI untuk mendapatkan contoh tugasan terdahulu sebagai rujukan..

0 comments:

Post a Comment

 

Copyright © 2012 Straightbrain Radar Design by Free CSS Templates | Blogger Theme by BTDesigner | Powered by Blogger